Головна » Статті » Уроки Рос.Літ. » 10 клас

Психологічна глибина та суперечливість образу Анни Кареніної
10:15

 

Тема: Психологічна глибина та суперечливість образу Анни Кареніної 
Метасхарактеризувати образ головної героїні однойменного роману Л.Толстого, допомогти учням зрозуміти складність і суперечливість Анни, зрозуміти його значення, дослідити майстерність автора у створенні образу; розвивати навички характеристики героя, творче й логічне мислення учнів, уміння робити висновки на основі прочитаного; виховувати високі моральні якості.
Обладнання: електронна презентація «Суперечливість образу Анни Кареніної»,  учнівські ілюстрації до твору.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Бінарний урок світової  літератури з елементами  психології.
                                                                                  Життя людини є прагненням до блага;
                                                                                  до чого вона прагне, те їй і дається.
                                                                                              Л.Толстой
                                                           Хід уроку
1. Організаційний момент.
2. Мотивація навчальної діяльності
 
Учитель. Відомий російський поет М.Лермонтов говорив про жінку: «Нет ничего парадоксальне женского ума… Чтобы выучиться их диалектике, надо опрокинуть в уме своём все школьные правила логики».    Чи можна погодитися з його думкою. Поясніть свою відповідь.
Доберіть прикметники до слова жінка (прикметники добираються «ланцюжком», записуються в зошиті) (чарівна, ніжна, розумна, любляча, жертовна, вірна, щаслива…)
Спробуйте вибудувати психологічний портрет щасливої жінки (можна використати дібрані прикметники, але доповнити їх іншими словами).
Словник психологічних понять  говорить, що щастя -  це стан вищої задоволеності життям, почуття глибокого задоволення й радості; успіх, удача. Відомі люди свого часу так визначали поняття: щаслива людина.

«Счастлив тот, кто считает себя счастливым». ( Генри Филдинг).
 «Какое огромное счастье любить и быть любимым». (А.Чехов).
«Счастье, как здоровье: когда оно на лицо, его не замечаешь».( М. Булгаков).
Чи можна Анну Кареніну назвати щасливою жінкою. Легко чи складно дати однозначну відповідь? Чому? (У житті героїня була й  щаслива, і  переживала надзвичайні негаразди).
 3.Оголошення теми й мети уроку.
Чому саме так склалося життя героїні, чому вона не відчула справжнього жіночого щастя, у чому суперечливість її образу ми маємо з’ясувати на сьогоднішньому уроці.
 
4.Робота за темою уроку.
1. Учитель. Дослідники творчості Л.Толстого стверджують, що великий вплив на письменника мав роман у віршах О.Пушкіна «Євгеній Онєгін». Історія Анни Кареніної починається з того місця, де завершилася історія Тетяни Ларіної. Чому? Толстой ніби замислюється над тим, а що було б пушкінською Тетяною, якби вона не відкинула домагань Онєгіна й порушила свій обов’язок щодо законного чоловіка. До речі, у першому варіанті роману героїню Толстого звали Тетяною.
            Анна Кареніна має своїх прототипів. Марія Олександрівна Гартунг (1832-1919), донька О. Пушкіна. Але нагадує вона Анну «не характером, не життям, а зовнішністю». Другий прототип – Анна Степанівна Пирогова, яку нещасне кохання призвело до загибелі – вона кинулася під товарний потяг.
            Реальні факти дійсності не становили творчий задум автора. «Треба спостерігати багато однорідних людей, щоб створити один певний тип», - говорив Лев Толстой.
            Ви отримали як домашнє завдання дібрати епіграф до уроку, присвяченого характеристиці Анни Кареніної.
            Учні пропонують варіанти епіграфів і пояснюють свій вибір. Учитель теж пропонує свій варіант і просить учнів пояснити його. Чи можна в епіграфі слово благо замінити на слово щастя? Так Академічний тлумачний словник української мови дає таке пояснення - БЛАГО, а, -  добро, щастя. 
            Таким чином, Л.Толстой звертає наше увагу саме на щастя, але стверджує, що кожен заслуговує того, до чого прагне.
 
2. Евристична бесіда.
  • Як починається історія Анни і Вронського? (Герої зустрічаються на вокзалі. Їх знайомить Стіва Облонський. Анна їхала в одному купе з матір’ю Вронського).
  • Яке враження на читача справляє Анна? (Читач бачить милу, граційну,  витончену жінку, рішучу, активну, здатну зробити новий крок. У цьому описі можна побачити початок майбутніх стосунків героїв, внутрішню силу Анни, її жагу до життя). (коротко записати Анна на початку роману).
  • На що звертає увагу Вронський: «…відчув необхідність ще раз поглянути на неї – не тому, що вона була дуже красивою, але тому, що у виразі миловидного обличчя…було щось особливо ласкаве й ніжне… Ніби надлишок чогось так переповнював її єство, що мимоволі виражався, то в блиску погляду, то в посмішці». «Вона навмисно пригасила світло у погляді, але воно світилося проти її волі у ледь примітній посмішці». Вронського вразила Анна, здається, що то було кохання з першого погляду.
  • Чи можна говорити про те, що Анна, яку читач бачить на вокзалі, щаслива? (Напевно, адже складається враження, що в героїні все гаразд. Єдине, що турбує її – розлука з сином).
  • Зустріч Анни і Вронського – випадковість чи закономірність?. Питання не має конкретної відповіді. Звичайно, якби Анна не приїхала до Москви, якби не їхала в одному вагоні з матір’ю Вронського, якби мати не розповідала їй про сина, і ще безліч якби… то, можливо, доля Анни склалася б якось інакше. А можливо, й ні. Бо те, що дарувало їй найбільшу насолоду, найбільшу радість, те, що згубило її, - була потреба кохати й бути коханою. Ця потреба була у ній самій. Зустріч з Вронським лише дала можливість Анні усвідомити цю потребу).
  • Проте Анна заміжня. Що читач знає про це? (тітка віддала Анну заміж за чоловіка, який був набагато старшим за неї. Жінка жила спокійно, розмірено, почуття ще дрімали в ній. Усю любов вона перенесла на сина. Після зустрічі з Вронським Анна намагається зосередитися на своєму сімейному житті, але це  в неї не виходить. І героїня відшукує все більше й більше недоліків у своєму чоловікові).
  • Які деталі свідчать про несумісність Анни й чоловіка? (У зовнішності героїні письменник постійно підкреслює внутрішній вогонь, що одухотворює її красу, робить її привабливою: «Вогник замерехтів у її очах»; «В очах її спалахкував радісний блиск»; «Нестриманий, дрижачий блиск очей і посмішки обпалив його». Цей внутрішній вогонь дрімав у ній, «але пройшов час, і Анна зрозуміла, що вона жива, що їй необхідно любити й жити». Анна розуміє. Що чоловік вісім років душив її життя, «душив усе, що було в ній живого». Автор зображує Кареніна раціональним, холодним: «кожна хвилина життя Олексія Олександровича була зайнята й розподілена», нібито він був не людиною, а машиною.)
Як складалися взаємини Анни і Вронського . (Їх охопила пристрасть, але почуття героїні сповнені протиріч. Вона відчуває «сором, радість і жах перед цим вступом у нове життя»).
 
3. Мозкова атака
Чому саме такі почуття переповнюють душу героїні. Самостійно записати матеріал у таблицю 
сором                                                радість                                              жах
  • Як поводиться Анна під час скачок та після них? (Героїня зовсім втрачає самовладання, зізнається чоловікові у зраді. Анною оволодіває глибоке почуття провини. Каренін наполягає на «дотриманні зовнішніх  вимог  пристойності». «Жити, як раніше, Анна не могла, як не могла й залишити сина».
  • Прокоментуйте сцену пологів. (Під час пологів Анна відчуває, що їй «залишилося жити небагато» й осмислює пройдений шлях. Просить вибачення в Кареніна, і той прощає її. Після одужання Анна розуміє, що так само ненавидить свого чоловіка, навіть за його великодушність, і розуміє,  що тепер опинилася ще в гіршому становищі, навіть жалкує, що не померла).
  • У цьому суперечливість образу Анни. Вона, кидаючись у вир кохання, все ж аналізує ситуацію, бо це розумна й освічена жінка. Та в якийсь момент почуття беруть гору над здоровим глуздом.
4. Творча робота.
Схарактеризуйте почуття Анни і Вронського , добираючи слова, які починаються з перших літер слова 
П – пристрасть; передчуття катастрофи,
О – очікування щастя;
Ч – чуттєвість;
У – увага один до одного;
Т – тремтіння найтонших душевних струн;
Т – таємничість;
Я – яскравість. 
Допишіть слова, якими можна схарактеризувати почуття героїв,  які не прозвучали в попередньому завданні.
 
5. Проблемна ситуація
Чи можна почуття героїв назвати коханням? (Анна дійсно кохає Вронського, бо заради нього жертвує найдорожчим – сином, який живе в будинку батька. Для Вронського це більш за все пристрасть, бажання завоювати горду прекрасну жінку, тому незабаром герой відчув, «що в душі його піднялося бажання бажань, нудьга», героя вже обтяжують її «любовні» сіті).
 
6. Творче завдання. Із запропонованих цитат оберіть ті, які характеризують почуття Анни до Вронського. Поясніть вибір, висловіть своє ставлення до запропонованих думок відомих людей. 
«Любовь – самая сильная из всех страстей, потому что завледевает одновременно головой, серцем  и телом» . Вольтер.
«Любовь сильна, как молния,  и без грому проницает, но саме сильне её удары приятны». М.Ломоносов.
«Любовь есть не что иное, как желание счастья любимому человеку». Дэвид Юм.
«И любить, и бать мудрым невозможно» Фр.Бэкон.
Любить глибоко – это значит забыть о себе». Ж.Ж.Руссо.
 
7. Художній аналіз. Робота в групах.
Схарактеризуйте Анну періоду її стосунків із Вронським . Дану характеристику напишіть як коротку довідку психолога .
Анна – закохана жінка, усім єством якої заволоділо почуття-пристрасть. Жінка невимовно страждає, бо Вронський не розуміє її душевного болю, викликаного розлукою з сином. Народження доньки не принесло гармонії в стосунки цих людей, вони не зуміли порозумітися. Їх «сім’я» не узаконена, тому не визнається в суспільстві, засуджується. Вронський не може повністю присвятите себе родині, Анна страждає від розлуки з сином, ізоляції в суспільстві, ревнощів.
Порада
Спробувати порозумітися, усвідомити, що за щастя й кохання потрібно боротися, облишити особисті амбіції, прислухатися до думок один одного.
8. Проблемне запитання.
На жаль, герої не змогли порозумітися. Якою ми бачимо Анну в кінці її життєвого шляху?
Жінка розчарована, її надії не справдилися. Вона не може розібратися у своїх почуттях, ревнує, почувається нещасною через загальний мовчазний осуд; розчаровується в коханому, іде на самогубство.
Чи можна самогубство Анни назвати імпульсивним та необдуманим вчинком. Оберіть єдиний варіант відповіді. 
Так                                                                                                    Ні
Анна знаходиться в глухому куті. Вронський
не приходить у визначений час. Здається, що
обставини проти героїні, не бачачи виходу,
Анна приймає це рішення спонтанно.
Чи варто засуджувати Анну за те, що трапилося з нею на життєвому шляху?
Зробіть висновок про ставлення Л.Толстого до своєї героїні.
Толстой співчуває Анні,вважаючи, що кожна людина має право на особисте щастя, проте показує, що  її вчинок  іде врозріз з християнською мораллю. Тому героїня не змогла стати щасливою.
5. Підбиття підсумків уроку.
Образ Анни Кареніної розкритий письменником у всій його суперечливості, із глибокою психологічною мотивацією. Л.Толстой показав себе справжнім знавцем людської душі.
Закінчить речення короткою звучною фразою: Анна Кареніна – це…
 
Учні, які підготували малюнки, пояснюють своє бачення образу Анни Кареніної.
 
6. Домашнє завдання.
Підготуватися до аналізу образу Левіна. У вигляді плану записати найважливіші етапи його життя.
 
ЯСЬКО АЛЛА МИКОЛАЇВНА
Категорія: 10 клас | Переглядів: 2102 | Додав: Галина | Рейтинг: 0.0/0