Головна » Статті » Уроки Зар.Літ. » 10 клас

Матеріали до теми №5. Конфлікт Жульєна Сореля з суспільством як сюжетний стрижень роману
09:14

Сьогодні ми попрацюємо над образом головного героя роману Стендаля «Червоне і чорне». Він є «геніальним плебеєм», втіленням сучасного варіанта «природної людини». Уперше ми бачимо цього персонажа в типово плебейському середовищі – на лісопильні. Хто його оточує? Батько і брати – грубі, практичні та хитрі люди, позбавлені будь-яких високих ідеалів. На їхньому тлі Жульєн, фізично слабкий, граціозний, схожий на дівчинку юнак, становить разючий контраст. Але він вміє витримувати удари: коли розлючений батько жорстоко б’є його, юнак плаче, але не від болю, а від жалю, що пропала улюблена книжка. Така реакція свідчить про те, що в нього є могутня внутрішня сила, яка ще тільки шукає виходу. Що читає Жульєн? «Сповідь» Руссо,зібрання реляцій великої армії і «Меморіал Святої Єлени» (щоденник Лас-Каза, в якому розповідається про Наполеона у вигнанні). Тут досить показова оцінка самого Стендаля: «За ці  три книжки він готовий був померти». Логічно припустити, що людина, яка ставиться так до цих творів, принаймні погоджується з думками, що в них викладені. Що то за думки? Ті самі улюблені стендалівські принципи.                             

Жульєн – дуже обдарований юнак: у нього живий розум, витончені почуття, він здатен вивчити напам’ять Новий Заповіт або книжку Жозефа де Местра «Про папу». На перший погляд, у героя твору є все, щоб стати видатною людиною. Усе, крім одного: час таких людей, як Жульєн, давно минув. На шляху таких талановитих молодих людей  перешкодою стає сучасне їм французьке суспільство.

Дія роману відбувається за періоду Реставрації. Які можливості мав Жульєн Сорель для здійснення своїх мрій за таких умов? Майже жодних. І він починає сумувати за минулим, якого ніколи не бачив. Саме так виникає в романі «наполеонівська тема». Юнак вважає, що він міг би приєднатися до армії  Бонапарта і зробити кар’єру, а тепер таких можливостей немає у нього. Йому залишається або все життя працювати на лісопильні батька, або, пристосувавшись до цього ненависного світу, стати його володарем. Саме в такий спосіб він зможе здобути можливість розкрити свою неповторну індивідуальність.  Сорель віддає перевагу другому варіанту. В душі Жульєна відбувається битва «природи» і «цивілізації». Герой бачить свій «обов’язок» у свідомому лицемірстві:  презираючи суспільство, поводитися за його законами. Своїм учителем у цьому мистецтві брехати собі він називає мольєрівського Тартюфа. Жульєн вираховує кожен крок і створює цілу програму завоювання світу. Поступово він навчається добре контролювати свої власні інстинкти і досягає успіху.

Перший етап у кар’єрі героя –посада вихователя в домі пана де Реналя. Там  Сорель закохується в дружину хазяїна – пані де Реналь- і сам стає жертвою цього кохання. Далі він потрапляє до Безансонської семінарії, де вважає, що серед цих обмежених і нерозвинених семінаристів йому легко стати першим учнем. «За Наполеона я був би сержантом, а  серед цих майбутніх кюре я буду старшим вікарієм»,- говорить він. Автор підкреслює наївність свого персонажа: Жульєн «з іншого тіста», і ці посередності ніколи не визнають його своїм.

Найжорстокішим періодом для Сореля стане його перебування у Парижі в родині де Ла-Моль. Тут він пізнає світ до кінця і досягне найбільших успіхів у мистецтві лицемірства. Жульєн розігрує свою партію як по нотах і отримує все, про що він мріяв: вродливу жінку, гроші, шляхетний титул і навіть офіцерський мундир, хоча заплатив за нього занадто дорогу ціну. Більше це вже не мрійник з палаючим поглядом, готовий померти за «Сповідь» Руссо, а зіпсований суспільством, самозакоханий егоїст. Почувши від  Матильди звістку про присвоєння йому звання гусарського поручика, Жульєн каже собі: « Отже, роман мій завершений, і я завдячую цим тільки самому собі. Я зумів примусити це горде страховисько покохати мене. Її батько не може жити без неї, а вона – без мене». Ці слова – свідчення того, що в героєві не залишилося нічого природного, що він повністю «цивілізувався».

Злочин, скоєний Жульєном у церкві містечка Вер’єр, відкриває останній етап в душевній боротьбі стендалівского героя – остаточне звільнення його індивідуальності, яке закінчується поразкою «цивілізації». Самотні години, проведені ним у в’язниці, каяття повернули Жульєна до «природного стану». Честолюбство вмирає в його серці, а разом  із тим повертається його справжнє кохання до пані де Реналь. До того ж героя сповнюють незрозумілі для нього самого радість і щастя, які приходять тільки тоді, коли людина перебуває у злагоді з собою.

Отже, розлад між жалюгідним способом дій,  нав’язаний суспільством, і чутливою натурою Жульєна, між нечистими засобами боротьби й героїчними мріями про життя, повне величі та щастя, є джерелом постійних душевних тривог і хвилювань головного героя. Так формується складний і суперечливий характер Жульєна Сореля.

 

РОБОТА З ТЕКСТОМ

Склади характеристику образу Жульєна Сореля за  планом.

1. ПОРТРЕТ

- Яким постає перед читачем Жульєн Сорель на початку твору? Що вирізняє юнака серед інших?

- Яким ми бачимо Жульєна у сприйнятті пані де Реналь? ( гл.V)

- Визнач і узагальни провідні деталі опису зовнішності героя. Як змінюється зовнішність героя протягом твору?

- Спираючись на текст, змалюй словесні портрети Жульєна-семінариста, Жульєна-поручика гусарського полку, Жульєна-в’язня.

 

2. СОЦІАЛЬНЕ ПОХОДЖЕННЯ. РОДИНА

- Що відомо про походження та родину головного героя? У якій атмосфері зростав Жульєн?

- Які були взаємини Жульєна з родиною? Як герой ставиться до свого походження?

- Яке місце у соціальній ієрархії належало Сорелю за його походженням? Чи влаштовувало це героя? Чому?

 

3. ОСВІТА і ВИХОВАННЯ

- Як здобував освіту Жульєн? Що можна сказати про характер цих знань?  Чи займався самоосвітою герой і що саме його цікавило?

- Які знання набув Жульєн у семінарії? Якими знаннями володів герой під час служби у маркіза де Ла-Моля?

- Поміркуй, чи могла освічена людина низького походження пробити собі дорогу в житті завдяки знанням в умовах тогочасного суспільства?

 

4. ЗАХОПЛЕННЯ, ПРАГНЕННЯ, МРІЇ

- Розкажи про захоплення Жульєна читанням.

- Яку життєву мету поставив перед собою герой твору? Чи були у нього кумири?

- Чому прикладом для наслідування Жульєн обирає долю Наполеона Бонапарта? Чи вірний Сорель своєму кумирові?

 

5. ОСНОВНІ ПОДІЇ ЖИТТЯ.

Склади «ланцюжок» подій

 

6. КАР’ЄРА

- Про яку кар’єру спочатку мріяв Жульєн Сорель?

- Яку посаду він отримує в домі де Реналів?

- Що змусило Жульєна вступити до Безансонської семінарії? Про яку кар’єру він тепер мріяв?

- Які можливості перед Сорелем відкривала кар’єра священика? Чи вдається йому досягти бажаного? Чому?

- Які перспективи відкриваються для Жульєна в Парижі? Ким він стає?

- Чим закінчується кар’єра Жульєна Сореля і які тому причини?

 

7. ОСНОВНІ РИСИ ХАРАКТЕРУ (двоїстість натури)

- Назви основні риси характеру Жульєна Сореля.

- Як співвідносяться між собою думки і вчинки героя? Про що це свідчить?

- Завдяки якому авторському прийому ми дізнаємося про істинні думки, почуття Жульєна Сореля?       (внутрішні монологи)

- Коли головний герой стає самим собою, чи збігаються його думки із вчинками?

 

8. ВИСНОВКИ

Яке твоє ставлення до Жульєна Сореля?

Категорія: 10 клас | Переглядів: 1088 | Додав: Галина | Рейтинг: 0.0/0