Головна » Статті » Уроки Рос.Літ. » 10 клас

Роман Толстого «Анна Кареніна» як художнє втілення «думки сімейної». Композиція твору, проблематика, система образів
10:13

Роман Толстого «Анна Кареніна» як художнє втілення  «думки сімейної».  Композиція твору, проблематика, система образів.

 
Мета: допомогти учням осягнути ідейно-художній зміст твору, його композицію та систему образів; розвивати логічне мислення, творчу уяву, уміння визначати ключові епізоди у творі, їх коментувати, висловлювати свою думку про прочитане; виховувати високі моральні якості.
Обладнання: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього; словники літературознавчих термінів.
Все счастливые семьи похожи друг на друга, каждая несчастливая семья,
несчастлива по-своему.
Л.Толстой
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
I.                   Мотивація навчальної діяльності.
Лев Толстой розпочинає свій твір фразою, яку знають навіть ті, хто ніколи не читали роман «Анна Кареніна»: «Все счастливые семьи похожи друг на друга, каждая несчастливая семья, несчастлива по-своему».
Уже перше речення концентрує увагу читачів на головній проблемі твору. Якій? Проблема родини, її щастя й благополуччя чи навпаки.Сам Лев Толстой стверджував, що в романі «Анна Кареніна» він утілив «думку сімейну».
II.                Оголошення теми й мети уроку
Записуємо тему уроку та епіграф.
Створіть свою модель щасливої родини.Приблизні відповіді учнів
Щаслива родина та, у якій стосунки побудовані на взаєморозумінні,довірі, любові Усі проблеми вирішуються спокійно, панує гармонія у стосунках між чоловіком і дружиною, батьками й дітьми.
Що може стати причиною нещастя в сім'ї?
Зрада, недовіра, сварки, шкідливі звички, відсутність розуміння, фінансові проблеми.
Визначте причину, яка, на вашу думку, є найголовнішою і призводить до розлучення. Хто найбільше страждає від непорозуміння в родині? Чому? Яким є вихід із кризової ситуації в сім'ї?
III. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу
1.                 Слово вчителя
Не стояв осторонь проблеми сім'ї і Л.Толстой. Його твори —- це художнє дослідження життя, що схоплює найважливіші сфери суспільного та особистого, побуту епохи. У ньому письменник висвітлює свої філософські, морально-етичні погляди на родину, щастя, сенс життя.
У 60-ті роки XIX століття, час реформ і соціальної кризи, Толстой написав історичний роман-епопею «Війна і мир», у якому його «думка народна» висвітлювала історію та пояснювала сучасність. Роман «Анна Кареніна» був написаний у 1 870-ті роки, і головною думкою, що охоплювала не тільки сучасність, але й майбутнє країни та народу, була «думка сімейна».
Уперше ідея сюжету роману виникає у Толстого ще в 1870-ті роки. Про це пише в щоденнику його дружина: «Йому уявився тип жінки, заміжньої, з вищого суспільства, але яка втратила себе. Він говорив, що завдання його — зробити цю жінку тільки жалюгідною і невинною, і як тільки йому уявився цей тип, так усі персонажі й чоловічі типи, які вимальовувалися раніше, знайшли собі місце й згрупувалися навколо цієї жінки. «Тепер мені все з'ясувалося»,—-говорив він».
Але працювати над романом «Анна Кареніна» письменник розпочав тільки через кілька років. Поштовхом до початку було перечитування творів О. С. Пушкіна, якими він захоплювався. У заголовок Толстой, як і Пушкін у романі «Євгеній Онєгін», виніс ім я та прізвище головного героя. Його Анна Кареніна, умовно кажучи, —це Тетяна Ларіна. яка переступила звичаї тодішнього суспільства й дала волю своїм почуттям. Лев Миколайович зізнавався, що Пушкін «наче розв'язав усі... сумніви». Він нібито підказував форму сучасного вільного роману.
2.                  Бесіда, робота зі словником літературознавчих термінів
❖ Пригадаймо, що таке роман. (Роман — великий епічний твір, уякому доля особистості простежується у зв'язку з долею суспільства, епохи в художньому просторі та часі.)
Толстой руйнував традиційні «відомі межі» романного жанру, коли загибель героя чи весілля ставали завершенням сюжету, крапкою в історії персонажів.
 
З. Слово вчителя
Критики-еучасники закидали письменникові, що в сюжеті його твору немає стрункості, єдності, сюжетні лінії є незалежні одна від одної. Толстой підкреслював: цілісність роману не в зовнішніх фабульних побудовах, а у «внутрішньому зв'язку», що визначається загальною ідеєю.
«У галузі знання існує центр, — пише Толстой,—- і від нього йде незчисленна кількість радіусів. Усе завдання в тому, щоб визначити довжину цих радіусів і відстань їх один від одного». Поняття «одноцентричності» було покладено в основу філософії життя письменника. Це відбилося і в романі «Анна Кареніна», у якому створено два кола: коле Левіна і коло Анни. Коло Левіна значно ширше: його історія починається раніше, ніж історія Анни, і триває після її загибелі. Твір завершується не катастрофою на залізниці (частина сьома), а моральними пошуками Левіна і його намаганням створити «позитивну програму» оновлення приватного й суспільного життя (частина восьма).
Коло Анни Кареніної, яке можна назвати колом життя «виключень», постійно звужується, стискується й призводить героїню до відчаю; коло Левіна — коло «справжнього життя». Воно розширюється й не має чітких меж, як і саме життя. У цьому є непорушна логіка історичного розвитку, що нібито визначає розв'язку конфлікту, і співвідношення частин, у яких немає нічого зайвого. Це і є ознакою класичної ясності й простоти в мистецтві.
Життєве коло Анни Кареніної
Шлюб із розрахунку.
Відсутність кохання, сімейного щастя.
Любов до сина.
 
Дотримання правил  світської пристойності.
Коло виключень
Кохання-пристрасть. Відкритість стосунків. Зрада чоловіка й сина. Пристрасть бере гору над материнськими обов'язками. Ревнощі. Сварки. Відчай. Самогубство.
 
За даною схемою побудуйте коло «справжнього життя» Левіна.
Чому сюжетна лінія, пов'язана з Левіним, закінчується щасливо? Бо герой, розуміючи, що має право на особисте щастя, бореться за нього. Не нехтує нормами християнської моралі й етики, розуміє, що сімейне щастя - це важка, копітка, щоденна праця.
Крім проблеми щасливої сім'ї Л.Толстой піднімає й інші. Які? Проблеми роману«Анна Кареніна»
•          Справжнього й фальшивого кохання.
•          Зради й вірності.
•          Суспільної думки й власних вчинків.
•          Батьків і дітей.
У своєму романі Лев Толстой створює своєрідні сімейні правила. Що вони з себе представляють. Як ставляться до них герої роману?Сімейні правила Л.Толстого
  • Будуйте сім'ю на справжньому почутті кохання, і вона стане основою суспільства.
  •  Кожна людина має право на особисте щастя. В ідеалі - вона знаходить його в родинному колі.
  • За своє щастя варто боротися.
  • Не можна нехтувати нормами християнської моралі й етики.Шлюб, сім'я, життя — це не лише щастя, але й «наймудріша справа на світі», «найважча і найважливіша справа життя».
IV. Закріплення набутих знань, умінь та навичок
Чи дає Л.Толстой відповідь на питання, чи можливий вихід з критичної ситуації в родині, яка руйнується?
Однозначної відповіді автор не дає. Родина Кареніних зруйнованаостаточно і не тільки зрадою Аини, а її суперечливістю і в кінці-кінців самогубством. У родині Левіних непорозуміння було лише на початку сімейного життя, шляхом наполегливої праці над собою Костянтин Левін зумів не тільки зберегти родину, а й зробити їїщасливою. Чи можна погодитися з думкою письменника про те, що сімейне життя - це тяжка праця? Чи знайшли ви відповіді на питання, які ставилися на початку роману з приводу родиннихнегараздів?
VI. Домашнє завдання
Знати сюжет твору, уміти визначати ключові епізоди, елементи сюжету, коментувати їх. Скласти власний «Сімейний статут»
 
ЯСЬКО АЛЛА МИКОЛАЇВНА
Категорія: 10 клас | Переглядів: 1114 | Додав: Галина | Рейтинг: 0.0/0