Головна » Статті » Уроки Рос.Літ. » 10 клас

«Діалектика душі» толстовських героїв у романі «АннаКареніна», пластичність змалювання й психологічна глибина.
10:14

 

Тема. «Діалектика душі» толстовських героїв у романі «АннаКареніна», пластичність змалювання й психологічна глибина.
Мета: допомогти учням розкрити ідейно-художні особливості та значення образів твору; розвивати навички характеристики героїв у всій їх складності та суперечливості, уміння адаптувати літературні образи до реального життя; сприяти виховуванню найкращих людських якостей, естетичних смаків.
 
ХІД УРОКУ

 

I.  Організаційний момент.
II.   Перевірка домашнього завдання.
На минулому уроці ми опрацювали проблеми, які піднімаєJI.Толстой у своєму романі «Анна Кареніна», з'ясували погляди письменника на сім'ю та родинні стосунки, дома ви повинні були скласти власний сімений статут.
Учні презентують домашнє завдання, яке могло виконуватися з допомогою батьків. Обираються найхарактерніші пункти статутів і складається загальний Статут благополучної родини її щасливої людини.
III.   Мотивація навчальної діяльності.
•          На основі домашнього завдання ми ще раз переконалися, що життя людини складне, сповнене радості й задоволення, проблем і негараздів, щасливом є той. хто вміє долати прешкоди, виходить переможцем із різноманітних випробувань. Немає абсолютно однакових людей. Відповідно немає й абсолютно однакових доль. І тільки той зможе рухатися вперед, хто вчиться не тільки на своїх, а й на чужих помилках. А допомагають нам літературні твори.
IV.    Оголошення теми й мети уроку.
ІУ.Формувания вмінь та навичок. Евристична бесіда.
•          Що, на вашу думку, є основою розвитку сюжету, «улюбленою мрією» самого автора?
(Внутрішньою основою розвитку сюжету в романі «Анна Кареніна» єпоступове звільнення людини від станових забобонів, від плутаних понять, від неправди. и\о мучить, призводить до роз'єднання та ворожнечі. Життєві пошуки Анни завершилися катастрофою, а Леввін через сумніви та відчай виходить на дорогу до дбра її правди, до народу. Він думає не про економічну чи політичну революцію, а про революцію духовну, яка, на його думку, має примирити інтереси й створити «згоду та зв язок» між людьми. Це «заповітна мрія» автора, яку у творі висловлює Левін).
•         За яким принципом можна поділити героїв роману? (На дві нерівнозначні групи: одна, велика - ті, хто дотримується «сімейних правил», що встановлені тогочасним суспільством; друга - ті, хто ці правила відкинув, переступив через них).
•          Що ж це за «сімейні правила». (Суспільство давно мовчки погодилося заплющувати очі на відхід від норм сімейного життя, якщо йдеться про одруженого чоловіка. Для нього це ледь не заслуга, «геройство», ознака популярності. А заміжню жінку суворо засуджують, особливо коли йдеться не про легенький флірт, а просправжнє кохання, прагнення до особистого щастя).
•         Як герої роману ставляться до «сімейних правил»? (Ці неписані правила приймають: Стіва Облрнеський, який кохає Доллі, але при цьому не пропускаєждної спідниці, і сама Доллі, і Бетсі Тверська, і мати Вронського, і Каренін. Тільки двоє героїв свідомо кидають виклик суспільству - Анна та Левін).
Те, що відбувається в нашій душі, не завжди можна описати словами: відчуття, почуття, переживання, страхи. А зобразити цей складний психічний процес — зробити таємне явним та втілити у словах — завдання надскладне. Але письменник Лев Толстой майстерно впорався із ним за допомогою різноманітних прийомів, зокрема внутрішніх монологів. «Внутрішні монологи у творах Льва Толстого,— як зазначає літературознавець В. О. Ковальов,— висвітлюють те, як його герої реагують на ті чи інші явища життя, як переосмислюють їх, з'ясовуючи для себе різноманітні життєві питання, як пізнають себе, свій внутрішній світ, як виражають своє ставлення до оточуючих та оточення, як відшукують моральні норми, щоб керуватися ними у своїй поведінці... Толстовські внут­рішні монологи героїв завжди висвітлюють їх справжній душевний стан певної миті, показують їх справжні почуття, справжні бажання, справжнє ставлення до навколишнього чи оточення». Це поняття називають «діалектикою душі», яку майстрно зображує митець.
Виконання завдань пошуково-дослідницького характеру.
З допомогою яких художніх прийомів Л.Толстой розкриває «діалектику душі» своїх героїв?
•          Внутрішніх діалогів героїв роману.
•          Прямої авторської характеристики.
•          Розповіді про героя.
•         Харакетристики героя іншими персонажами. V. Закріплення набутих знань, умінь та навичок.
 
Щоб повністю скласти пазл під назвою «Сім'я в романі Л.Толстого»схарактеризуємо
інших героїв твору.
Стіва Облонський
Самолюбивий
Транжирить посаг дружини
Інтереси обмежені життям світського товариства
Визнає себе винним у зрадах, але нічого не може з собою вдіяти
Аналізує своє вчинки.
Доповніть характеристику тими рисами, які не зазначені в попередній.
Живе одним днем, любить дружину й дітей, але не може знищити в собі згубну
пристрасть, не меркантильний, чуттєвий.
 
Доберіть слова-порівняння, які характеризують Олексія Кареніна.
Канцелярська машина, людина-автомат, (так називає його Л.Толстой), замкнутий простір, прямокутник. Варіанти можуть бути різними. Учні повинні коротко пояснити , чому обрали те чи інше порівняння.
 
Доберіть дієслова для характеристики Олексія Вронського.
Закохується, втрачає, діє, руйнує, служить, кидає, втрачає,розважається.
Схарактеризуйте жіночі образи роману - Доллі й Кітті.
Доллі - любляча мати й друоісина, страждає від зрад Облонського, але надто слабка, щоб змінити своє життя, зациклена на родині...
 
Кітті змінюється протягом роману. З юної неосвіченої дівчинки, якаживе швидше почуттями, ніж розумом, перетворюється на жінку, здатну щиро кохати, розуміти, підтримувати чоловіка.
 
Визначте, які групи можна виокремити в зображеному в романі «вищому світі», за якими ознаками. (За ставленням до вчинку Анни; за «своїми» та «чужими» у світському товаристві та ін.).
 
Складіть колективний портрет «вищого світу». Надмінні, холодні, байдужі, амбітні люди, лицеміри, які не тільки не мають справжніх почуттів, а й не хочуть розуміти інших та підтримувати відкриті стосунки.
 
Самостійна робота.
 
Вставте у висловлювання Ф. Достоєвського пропущене слово із запропонованих і
прокоментуйте: «Анна Кареніна» — сама досконалість як художній твір, що........... так до
речі, і такий, з яким не може нічого ................  в європейських літературах нинішньої епо­хи». (Слова для довідки: а) пропустив, побачити; б) пішов, досягнути; в) з'явився, зрівнятися, г) наблизився, поліпшити).
 
V. Домашнє завдання.
Дібрати епіграф до уроку, присвяченого образу Анни Кареніної, записати етапи її життєвого шляху.
   
ЯСЬКО АЛЛА МИКОЛАЇВНА
Категорія: 10 клас | Переглядів: 2575 | Додав: Галина | Рейтинг: 0.0/0